Yaşlıların kurumsal çözümler devreye alınıyor

Yaşlıların 'finansal istismarına karşı' kurumsal çözümler devreye alınıyor

Birleşmiş Milletler (BM), 2011'de 66/127 sayılı kararıyla 15 Haziran'ı "Dünya Yaşlı İstismarı Farkındalık Günü" olarak belirledi. Bu bağlamda her 15 Haziran'da yaşlılara yönelik istismar, kötü muamele ve ihmale karşı farkındalık oluşturulması amaçlanıyor.

Yaşlı istismarı, "fiziksel", "psikolojik", "ekonomik", "cinsel", "ihmal" ve "hak istismarı" gibi şekillerde ortaya çıkarken, yaşlı bir bireyin malı veya parasının izinsiz veya kandırılarak kullanılması da "ekonomik istismar" olarak adlandırılıyor.

Finansal okuryazarlığın önemine işaret eden Öztürk, "Teknoloji oldukça gelişirken, bilgiye ulaşmanın da kolaylaştığını söyleyebiliriz. Ancak bu durumun olumsuz bir yönü de var; bilgiyi kötüye kullanmak isteyen kişiler, bu bilgileri ele geçirerek dolandırıcılığa varacak yollar oluşturabiliyor." dedi.

Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği (FODER) Yönetim Kurulu Başkanı Zekeriya Öztürk, 2024 yılında Türkiye'de toplam 169 bin 109 dolandırıcılık dosyasının bulunduğunu anımsatarak, "Kötü niyetli kişiler tarafından 60 yaş üstü kişilere yönelik telefonla banka bilgisi isteme, 'Bir yakınınız kaza yaptı.' diyerek acil nakit talep etme, sahte yatırım vaatleri ve altın/döviz dolandırıcılığı, sosyal medya üzerinden yapılan sahte yardım ya da bağış kampanyalarına dikkat edilmeli." uyarısında bulundu.

Yaşı ilerleyenlerin suistimale uğramaması için yapılması gerekenleri aktaran Öztürk, şunları paylaştı: "Bilmediğiniz kişilerden gelen yatırım ya da yardım taleplerine karşı şüpheci olunuz. Güvendiğiniz aile üyelerinizle finansal kararlarınızı paylaşmak ya da onlara danışmak faydalıdır. e-Devlet gibi güvenli dijital platformların nasıl kullanılacağını öğrenmeye özen gösteriniz. Bankalardan ya da banka adıyla gelen mesaj veya aramalardan şüpheleniyorsanız, mutlaka bankayla doğrudan iletişime geçiniz."

Bankacılık sektörünün dijitalleşmeyle çok hızlı dönüşüm yaşadığını vurgulayan Çakar, "Müşteriler pek çok işlemi artık şubeye gitmeden, mobil cihazlarıyla, banka terminalleri ve ATM'ler aracılığıyla günün her saati, hızlı, kolay ve güvenli şekilde gerçekleştirebiliyor. Yeni nesil, bu teknolojinin içine doğdu. Belli bir yaşın üstündeki bireyler ise bu uygulamaları öğreniyor, alışmaya çaba sarf ediyor. Zaman zaman bu gelişmeleri kötüye kullananların öncelikli hedefi olabiliyorlar." açıklamasında bulundu.

Çakar, bankacılık sektörü olarak kötü niyetli girişimlerle mücadelede teknolojik altyapıyı sürekli geliştirdiklerini, güvenlik önlemlerini en üst düzeye çıkardıklarını belirterek, şunları söyledi: “Tabii ki finansal güvenlik yalnızca bankaların değil, tüm bireylerin sorumluluğundadır. Kullanıcıların da kişisel güvenliklerini sağlamaları, bilinçli hareket etmeleri büyük önem taşıyor. Bu nedenle güvenlik uygulamalarındaki sistemsel geliştirmeleri, finansal okuryazarlık eğitimleri ve farkındalığını artıracak çalışmalarla desteklememiz gerekiyor.” Çakar, bu kapsamda hazırlanan söz konusu eğitimlere ve daha pek çok içeriğe, TBB Eğitim Merkezinin "@TBBEgitim" adresli Youtube hesabından ulaşılabileceğini sözlerine ekledi.

WhatsApp İhbar Hattı
05459031060
ÇEKİN, GÖNDERİN, YAYINLAYALIM!

Bakmadan Geçme