Otobüs Krizi Mecliste
Samsun Büyükşehir Belediye Meclisi'nde, Çarşamba ve Terme ilçelerindeki özel halk otobüslerinin sisteme entegrasyonu için hazırlanan protokol teklifi tartışmalara yol açtı. Şoför esnafları meclise gelerek, istenen şartların ağır olduğunu belirterek meclise taleplerini sundu.
Samsun Büyükşehir Belediye Meclisi’nin Ekim ayı komisyon toplantısında, Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından sunulan ve Çarşamba ile Terme ilçelerinde özel halk otobüslerinin rehabilitasyonu ile optimizasyonuna ilişkin protokol teklifleri görüşüldü. Mecliste 6. ve 7. gündem maddeleri çerçevesinde ele alınan protokolde, özel halk otobüslerinin teknik yeterlilikleri, işletme koşulları ve gelir destekleri yer aldı. Ancak istenen araç tipi ve şartlara itiraz eden şoför esnafı adına CHP Grup Başkanvekili Atilla Tekcan söz alarak talepleri dile getirdi. Ulaşım Dairesi Başkanı Mustafa Mermutlu ise sürecin bilimsel ve planlı bir şekilde yürütüldüğünü vurguladı.
Şoför Esnafının Ortak Talepleri
CHP Grup Başkanvekili Atilla Tekcan, mecliste şoför esnafları tarafından hazırlanan metni okuyarak mevcut protokoldeki şartların esnafı mağdur ettiğini belirtti. Şoförlerin metninde şu ifadelere yer verildi:
“Samsun-Çarşamba arasında ulaşımı sağlayan 2 ve 3 ortaklı hat sahipleriyiz. Ekte sunduğumuz bizlere dayatılan protokoldeki renkli kalemle işaretlediğimiz alanlarda tescil tarihi 30 gün geçmemiş sıfır şehir içi özelliklerine sahip Halk tipi otobüsler almamızı, eğer bunu alamazsak yine posta yoluyla elimize ulaşan tebligatta belirtikleri çalışma ruhsatımızın bitiş tarihi itibariyle bir ay gibi bir zamanda sıfır aracını almayan kişilerin taşımacılığa bir daha dönmeyeceğini bizlere bildirilmiştir. Almamızı istedikleri araçların fiyatlarının 6 milyon gibi çok afaki bir rakamla bizleri çok zor durumlara düşürecektir. Bizler Samsun Büyükşehir Belediyemizden, değerli başkanımızdan, siz kıymetli meclisimizden sosyal belediyeciliğin sunduğu sosyal nitelikli mal ve hizmetlerle vatandaşlarımıza daha iyi bir hayat standardı sunmayı hedefleyen ve onların bütçesine uygun sosyal adalet sağlayıcı biçimde katkı yapan bir anlayışla en azından bu araçların 0-5 yaş aralığında koltuklu oturtarak ulaşımı sağladığımız rahat konforlu araçların olması başta büyükşehir belediyemize halkımıza ve esnafımıza en güzeli ve güvenlisi olması kanaatindeyiz. Gönlümüzden geçeni taleplerinizi siz kıymetli meclisimizin vicdanına sunuyoruz. Taşımacılık yaptığımız güzergah başlangıç noktamız olan Çarşamba Devlet Hastanesi Yaralı Kavşağı ile varış noktası olan Samsun 153 peron arası 40 km mesafededir. Bu 40 km yolumuz hepimizin bildiği üzere şehirler arası ve aynı zamanda uluslararası hizmet veren D100 Karadeniz sahil yolumuzdur. Bu kadar hareketli bir yolda bizden yolcularımızı 50 kişilik şehir içi için üretilmiş halk tipi otobüslerle 25 kişi oturarak 25 kişi ise ayakta götürmemiz istenmektedir. Böylesine hareketli bir yolda 25 kişi ayakta yolcu taşımanın güvenlik açısından ÇOK TEHLİKELİ OLACAĞINI, Allah göstermesin bu otobüslerle en ufak bir kazada ayaktaki yolcuların nereye savrulacağını düşünmek bile mümkün değildir. Değerli gurup başkanlarımız kıymetli meclis üyelerimizden talebimiz SAM AIR Bünyesinde hava limanında kullandığı 20 kişi oturma yeri olan veya mevcut kullandığımız 29 kişi oturma yeri olan ticari amaçlı yolcu taşıyan sürdürülebilir denetlenebilir ve insan odaklı hizmetler sunan toplu ulaşım hizmetleri müdürlüğün tüm ulaşım sistemlerine entegreli 20 kişilik otobüsler ile vatandaşlarımızı oturarak, daha rahat, daha hızlı ve daha konforlu, özel araç kullanımını azaltacak, kalitesi yüksek, kriterleri belli olan, şikayetlerin en aza ineceğine inandığımız, şehrimize yakışan tek renk araçlarla bu sistemin oluşturulmasıdır.”
Termeli Esnaftan da Benzer Tepki: “60 kilometre ayakta gidilmez”
CHP Terme Meclis Üyesi Mehmet Kurt, Terme Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı’nın da benzer çekinceleri dile getirdiğini belirtti. Kurt, protokolde yer alan şartların uygulanmasının mümkün olmadığını şu sözlerle aktardı: “6 milyon liralık parayı temin edip otobüsleri almak mümkün değil. Terme ile Samsun arası 60 kilometre ve yolcuların ayakta gitmeleri mümkün değil.”
Ulaştırma Daire Başkanı Süreci Anlattı: “Bu bilimsel ve teknik bir planlama”
Samsun Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanı Mustafa Mermutlu, süreci özetleyerek şu değerlendirmede bulundu: “5216 sayılı Büyükşehir Kanunu dolayısıyla büyükşehir belediye sınırları içindeki ilçelere toplu taşıma hizmeti belediye sorumluluğundadır. Biz de bu bakış açısıyla 17 ilçemizin tamamında konforlu ulaşım sistemini yaygınlaştırmak ve SAMULAŞ kalitesinde faydalandırmak istiyoruz.”
Mermutlu, İstanbul Teknik Üniversitesi ile birlikte yürütülen planlama kapsamında güzergâh uzunlukları, yolcu yoğunluğu, sefer aralıkları ve güvenlik gibi unsurların dikkate alındığını vurguladı: “60 yolcu kapasiteli bir araçla gittiğinizde sefer süresi 1,5 saate çıkıyor. Bu konforsuzluğa sebep oluyor. 20 kişilik araçlarla taşıdığımızda ise 2.2 dakikalık sefer aralığına iniyoruz, bu da teoride ‘katarlaşma’ dediğimiz, araçların peş peşe gitmesine neden oluyor. Hattın alt sınırı 3 dakika, üst sınırı 15 dakika olmalıdır. Araç tipini bu teknik parametreler belirliyor.” Dedi.
“Bu bir destek protokolü”
Mermutlu, şoför esnafının 2020’den bu yana yürürlükte olan kent içi ulaşım yönetmeliğine tabi olduğunu, 15 yaşından büyük araçların kullanım dışı kalacağını hatırlattı. Protokolün ise bu geçiş sürecinde esnafı desteklemeye yönelik olduğunu ifade etti: “Bu protokol esnafı destekleme yöntemleriyle alakalı bir karardır. Biz Samsun Büyükşehir Belediyesi olarak esnafın mevcut kuralları yerine getirmede yaşayacağı güçlükleri gördüğümüz için bu destek amaçlı bir meclis kararıdır.”
Meclis Kararı ve Oylama
Çarşamba ve Terme ilçelerinde özel halk otobüslerinin yeni protokolle sisteme entegrasyonuna ilişkin Gündemin 6. Ve 7. Maddesi oy birliği ile kabul edilirken, Cumhuriyet Halk Partisi grubu ise, ayakta yolculuğun uzun mesafelerde güvenlik riski barındırdığı gerekçesiyle oylamada çekimser kaldı.
Hat sahipleri zaten halka cesitli yollarla yaptiklari eziyetleri sanki yapmiyorlarmis da yeni sistem de bu sikintilar ortaya cikacakmis gibi konusmuslar. Ne guzel is yahu. Tomarla bilet parasi alıyorsunuz istine bir de halka eziyet ediyorsunuz. Umarim butun otobusler kamulastirilip toplu tasima tamamen belediyenin tekeline gecer. O kadar ozel otobusun icinde ancak 3-5 kisi isini hakkiyla yapiyor. Kalani vatandasi somuruyor. Yeter artik yakamizi aalib, biktik sizden.
Yoldaş kardeşim zaten ayakta yolcu alıyorlar hemde balık istifi o hattı kullanmadığınız açık ne engelli ne yaşlı ne çocuğa uygun mevcut araçlar artık bu ızdırap bitmeli yeni körüklü araçla trabzona kadar ayakta giderim büyük şehir belediye başkanına teşekkür
Bu otobüsler toplu taşımaya uygun değil. Terme'den ve Çarşamba'dan fiziksel engelli ve yaşlı hiç merkeze gelmeyecek mi? Hemzemin girişli değiş bu araçlar. Bu da hem yaşlıların hem de fiziksel dezavantajlı bireylerin araca binişini zorluyor. Şehir içi taşımacılık böyle olmaz. Bu araçlar shuttle denilen şirket servis araçları için kullanılır. Bir an önce belediyenin bu hatadan dönmesi lazım önce. Hala Euro 6 dizel araçlar aldırıyorlar millete. Şehrin 15-20 daha bu gürültülü ve çevreyi kirleten dumana maruz kalmasına neden oluyorlar. Karsan'ın elektrikli ve hemzemin araçları var, gitsin onu şart koysunlar. Yazık günah bu da bir milli servet.
"Böylesine hareketli bir yolda 25 kişi ayakta yolcu taşımanın güvenlik açısından ÇOK TEHLİKELİ OLACAĞINI, Allah göstermesin bu otobüslerle en ufak bir kazada ayaktaki yolcuların nereye savrulacağını düşünmek bile mümkün değildir." bunu zaten yapıyorlar yapmadıkları şey değil ki bu, 40 km yol hadi olsun 50 dakika sürsün bu yolu 1 saatten fazla çıkaranlar var yazık günah, verilen 72 liranın hakkını bile hak etmiyorlar,pislikten-arızadan-havasızlık geçilmiyor otobüsler zaten... toplasan 10 tane doğru dürüst otobüs vardır hakkını veren bu işin gerisi çöp
