Motosikletçiler için hukuki düzenleme çağrısı
Kendisi de aktif bir motosiklet sürücüsü olan Avukat Mustafa Enes Erol, Türkiye'deki motosiklet kullanımına ilişkin yasal düzenlemelerin yetersiz kaldığını belirterek, Karayolları Trafik Kanunu'nun motosikletleri gözeterek yeniden düzenlenmesi gerektiğini ifade etti.
Erol, mevcut kanunların ağırlıklı olarak otomobil odaklı yazıldığını vurgularken, motosikletle ilgili hükümlerin oldukça sınırlı olduğunu, mevzuat boşluklarının sürücüleri hem hukuki hem de fiziksel risklere açık bıraktığını söyledi.
Mevzuatta “Filtrasyon” Tanımlanmalı
Avukat Erol, birçok ülkede yasal olan ve trafikte motosikletlerin araçların arasından geçerek ilerlemesine olanak tanıyan “filtrasyon” (lane filtering) uygulamasının Türkiye’de yasak olduğuna dikkat çekti. Bu uygulamanın yasal hale getirilmesiyle hem trafik akışının rahatlayacağını hem de güvenlik şeridi ihlallerinin azalacağını belirtti.
“Filtrasyon, 30 km/s hız sınırının altındaki trafikte, motosikletin iki araç arasından kurallara tabi olmadan geçişine olanak tanır. Avustralya gibi birçok ülke bu sistemi uyguluyor ve trafik kazalarında bir artış gözlemlenmiyor.”
“Motosiklet, Otobüsle Aynı Şeride Mahkum Edilemez”
Erol, Karayolları Trafik Kanunu’na göre motosikletlerin otobüs ve kamyonlarla aynı hız limitlerine tabi tutulmasının hem tehlikeli hem de adaletsiz olduğunu vurguladı:
“Otobüs ve kamyonların arkasında kalmak motosiklet için hem görüş açısını daraltıyor hem de ciddi bir risk oluşturuyor. Motosikletlerin otomobillerle aynı hız limitlerine tabi olması gerekir.”
"Muğlak Cezalar Sürücüyü Koruyamaz"
Erol ayrıca, motosiklet sürücülerinin en çok tanımı net olmayan cezalarla karşılaştığını belirterek, belirsiz ifadelerle yazılmış trafik cezalarının adaleti zedelediğini söyledi.
“’Trafik güvenliğini tehlikeye soktu’ ya da ‘yolun durumuna uygun sürmedi’ gibi ifadeler yoruma açık. Bu cezalar ölçülebilir ve ispatlanabilir olmalı.”
Aynı durumun egzoz sesiyle ilgili cezalar için de geçerli olduğunu ifade eden Erol, yurt dışında olduğu gibi Türkiye’de de cezaların desibel, mesafe ve devir sayısı gibi ölçülebilir kriterlere bağlanması gerektiğini vurguladı.
“Motosiklet Artıyor, Mevzuat Geri Kalıyor”
Artan şehir nüfuslarıyla birlikte alternatif ulaşım araçlarının daha fazla tercih edildiğine dikkat çeken Erol, şöyle konuştu:
“Motosiklet, elektrikli skuter, kaykay gibi araçlar şehir trafiğinde etkili çözümler sunuyor. Ancak yasal altyapı bunların hızına yetişemiyor. Toplum, bu araçlara daha çok alışmalı ama devletin de yasal düzenlemeleri güncellemesi şart.”
Erol, Karayolları Trafik Kanunu’nun günümüz ihtiyaçlarına göre yeniden yazılması gerektiğini belirterek, motosikletin artık istisna değil, şehir yaşamının bir gerçeği olduğunu vurguladı.