MEB'den mesleki rehberlikte yeni dönem
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), öğrencilerin ilgi, yetenek ve kişilik özelliklerini daha iyi tanıyarak eğitim ve meslek tercihlerinde doğru yönlendirilmelerini sağlamak amacıyla Mesleki İlgi ve Mesleki Beceri Envanterleri geliştirdi.
Yazılım süreçleri tamamlanan bu dijital envanterler, 2025-2026 eğitim öğretim yılından itibaren ortaokul ve lise öğrencilerine uygulanmaya başlanacak.
Yeni dönemde envanterler, öğrenciler tarafından özel olarak hazırlanan dijital bir platform üzerinden yanıtlanacak. Öğrencilerin verdikleri yanıtlar, okul rehber öğretmenleri ve psikolojik danışmanlar tarafından değerlendirilecek. Bu sayede öğrencilere bireysel ilgi ve yetenekleri doğrultusunda mesleki rehberlik ve yönlendirme hizmeti sunulacak.
Uygulamayla birlikte öğrencilerin:
Liseye geçişte ilgi ve becerilerine uygun programları tercih etmeleri,
Dijital okuryazarlıklarının artması,
Mesleklere yönelik olumlu tutum geliştirmeleri,
Eğitim ve iş yaşamı arasındaki ilişkiyi daha bilinçli kavramaları amaçlanıyor.
Geniş Kapsamlı Ölçüm Alanları
Mesleki İlgi Envanteri, öğrencilerin bilim, doğa, ekosistem, sosyal etki, kültür, sanat, spor, sağlık, teknoloji, mühendislik, veri bilimi ve dijital iletişim gibi farklı alanlara yönelik ilgilerini ölçmeye yönelik hazırlanmış maddelerden oluşuyor.
Mesleki Beceri Envanteri ise öğrencilerin Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde bulunan 53 alan ve 114 dala yönelik beceri profillerini ortaya koymayı hedefliyor. Bu envanter sayesinde öğrencilerin mesleki yetkinlikleri daha net belirlenecek.
Ortaokul öğrencileri, bu ölçümlerle liseye geçerken kendilerine uygun meslek alanlarına yönlendirilecek; lise öğrencileri ise üniversite tercihleri veya doğrudan meslek seçimleri konusunda daha bilinçli kararlar verebilecek.
Velilere ve Öğretmenlere de Yol Gösterici Olacak
Sadece öğrenciler değil, öğretmenler ve veliler de bu envanter sonuçlarından yararlanabilecek. Envanter sonuçları, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde önemli bir kaynak olarak kullanılacak. Bu sayede öğrencilerin mesleki gelişimi çok yönlü ve sistematik biçimde desteklenmiş olacak.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne Tam Uyum
Bu çalışma, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin temel ilkeleri doğrultusunda hayata geçirildi. Eğitim ile istihdam arasındaki bağı güçlendirmeyi amaçlayan envanterler, Türkiye’nin nitelikli insan kaynağı yetiştirme hedefine katkı sunacak. Öğrenciler yalnızca okul dönemlerinde değil, yaşam boyu gelişim süreçlerinde de kendilerini tanıyacak, potansiyellerini ortaya çıkaracak ve doğru mesleki kararlar alabilecek.
Bakmadan Geçme