Karadeniz Sahil Yolu, Göçü Hızlandırdı

OMÜ Eğitim Fakültesi Dekanı ve Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı öğretim üyesi Prof. Dr. Cevdet Yılmaz, Türkiye'nin en önemli alt yapı projelerinden biri olan Karadeniz Sahil Yolu'nun kıyı kentleri üzerine etkilerini araştırdı.

 

Ondokuzmayıs Üniversitesi (OMÜ) Eğitim Fakültesi Dekanı ve Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı öğretim üyesi Prof. Dr. Cevdet Yılmaz, Türkiye’nin en önemli alt yapı projelerinden biri olan Karadeniz Sahil Yolu’nun kıyı kentleri üzerine etkilerini araştırdı. Samsun-Sarp arasındaki 542 kilometrelik otoyolun hizmete girmesiyle bölgede nüfus hareketliğinin arttığı ve kırsallardan kente göçün hızlandığı tespit eden öğretim üyesi, göçle birlikte sahillerde aşırı yapılaşmanın arttığını, bunun sonucunda da kıyılardaki doğal görünümün giderek çirkinleştiğini kaydetti.

 

Uzun bir serüvenine sahip Karadeniz Sahil Yolu ile ilgili ilk büyük ihale trafiğin en yoğun olduğu Çarşıbaşı-Trabzon-Araklı kesimi için 1987 yılında yapılmıştı. 6 il, 63 ilçe, 17 bucak merkezi, 9 liman, 2 havaalanı ve birçok yerleşim birimine hizmet veren 542 kilometrelik otoyol, doğrudan 1,5 milyon kişiye hizmet veriyor. 8 Nisan 2007’de Başbakan Erdoğan’ın açılışını yaptığı Karadeniz Sahil Yolu’nun en az gelişmiş bölgelerden Doğu Karadeniz’in ekonomik açıdan canlandırmasında önemli rol oynaması bekleniyor. Ancak yapılan bilimsel araştırma, mavi ile yeşili buluşturan Doğu Karadeniz’in doğal güzelliğini giderek bozduğunu ortaya koyuyor.

 

Karadeniz Sahil Yolu’nun kıyı kentleri üzerine etkisine araştıran OMÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cevdet Yılmaz, yolun nüfus hareketliğini artırdığı, kırdan kente göçü de hızlandırdığını belirtti. Uzun yıllardır yaptığı çalışmasını bir süre önce yayınlayan Prof. Dr. Yılmaz, yolun faydasının yanında birçok sorunun ortaya çıkmasını büyük katkı sağladığının altını çizdi.

 

KARADENİZ SAHİL YOLU NÜFUS HAREKETLİLİĞİNİ ARTTIRDI

Karadeniz Sahil Yolu’nun tamamlanmasıyla kıyılardaki kent merkezlerinin cazibesinin arttığını ifade eden Prof. Dr. Cevdet Yılmaz, ulaşım kolaylığı sayesinde bölgede var olan göçün daha da hızlandığını vurguladı. Prof. Dr. Yılmaz, “Karayolu nüfus hareketliliği üzerinde etkin rol oynamakta, iç ve dış göçü hızlandırmaktadır. Göçler sonucunda nüfusun bir kısmı (başta İstanbul olmak üzere) bölge dışına göç ederken, bir kısmı da kıyı kentlerinde toplanmaya başlamıştır. Bu durum kırsalın boşalmasını hızlandırmıştır. Diğer yandan bu bahsedilen kadar olmasa da, Karadeniz Sahil Yolu, ters göçe de imkân hazırlamıştır. Ankara ve İstanbul gibi büyük şehirlerde yaşayan yöre insanının bir kısmı emeklilik sonrası, ulaşım kolaylığının da cazibesiyle memleketlerine dönmektedirler. Bu kişiler çoğunlukla kıyı kentlerine yerleşmektedirler.” dedi.

Karadeniz Sahil Yolu’nun tamamlanmasıyla kıyılardaki kent merkezlerinin cazibesinin arttığını ifade eden Prof. Dr. Cevdet Yılmaz, ulaşım kolaylığı sayesinde bölgede var olan göçün daha da hızlandığını vurguladı. Prof. Dr. Yılmaz, “Karayolu nüfus hareketliliği üzerinde etkin rol oynamakta, iç ve dış göçü hızlandırmaktadır. Göçler sonucunda nüfusun bir kısmı (başta İstanbul olmak üzere) bölge dışına göç ederken, bir kısmı da kıyı kentlerinde toplanmaya başlamıştır. Bu durum kırsalın boşalmasını hızlandırmıştır. Diğer yandan bu bahsedilen kadar olmasa da, Karadeniz Sahil Yolu, ters göçe de imkân hazırlamıştır. Ankara ve İstanbul gibi büyük şehirlerde yaşayan yöre insanının bir kısmı emeklilik sonrası, ulaşım kolaylığının da cazibesiyle memleketlerine dönmektedirler. Bu kişiler çoğunlukla kıyı kentlerine yerleşmektedirler.” dedi.

WhatsApp İhbar Hattı
05459031060
ÇEKİN, GÖNDERİN, YAYINLAYALIM!

Bakmadan Geçme