Çarşamba ve Terme otobüsleri adeta çıkmaza girdi
Samsun Büyükşehir Belediyesi Ekim ayı kapanış toplantısında, 6. ve 7. gündem maddeleri olan Çarşamba ve Terme otobüslerinin rehabilitasyonu konusundaki maddeler, meclisten oy çokluğu ile geçti.
Samsun Büyükşehir Belediyesi Ekim ayı kapanış toplantısında 6. ve 7. gündem maddeleri olan Çarşamba ve Terme otobüslerinin değişimi ve rehabilitasyonu görüşülürken gergin anlar yaşandı. Konu ile ilgili söz alan CHP Büyükşehir Belediye Meclis Üyesi Hasan İpek, raporda oturma yeri kadar ayakta yolcu taşınmasının yer aldığını ve CHP grubu olarak ayakta yolcu taşınmasına karşı olduklarını belirterek, “Bir kaza anında bunun hesabını kim verecek?” ifadelerini kullandı.
İpek’in konuşmasının ardından söz alan Terme Belediye Başkanı Şenol Kul, ayakta yolcu taşınmasına karşı olduğunu ve bununla ilgili bir düzenleme yapılması gerektiğini söyledi. Başkan Şenol Kul’un sözlerinin ardından konuya ilişkin konuşan Çarşamba Belediye Başkanı Hüseyin Dündar ise şoför esnafının mağdur edilmemesi konusunda uyarılarda bulundu.
Konulara cevap vermek amacıyla söz alan Ulaştırma Daire Başkanı Mustafa Mermutlu, “Yükü biz kendimiz alıyoruz.” diyerek sözü Samsun Büyükşehir Belediyesi Başkanvekili Nihat Soğuk’a bıraktı. Soğuk ise “Temennimiz kaza olmasın.” ifadelerini kullandı.
“Bunun vebaline biz giremeyiz”
Ayakta yolcu taşınmasına itiraz eden CHP Büyükşehir Belediyesi Meclis Üyesi Hasan İpek, “Çarşamba ve Terme özel halk otobüslerinin yenilenmesini defalarca gündeme getirmiştik. Ulaştırma Daire Başkanlığı da bir rapor hazırlamış ve meclise getirmiş. Ancak bir noktada bu raporda ayrışıyoruz. Terme’den Samsun merkeze gelmek 1 saati buluyor. Şartnamede diyor ki; oturma yeri kadar da ayakta yolcu taşınabilecektir. Burası Karadeniz Sahil Yolu’dur ve işlek bir yol. Araçların hızları 110 kilometre hatta 120 kilometreye kadar çıkabiliyor. Bu sınırın içinde ayakta yolcu alındığında bir kaza olursa bunun hesabını ne siz ne de biz verebiliriz. Bu kapsamda biz sadece bu noktadan dolayı çekimser oy kullanıyoruz.” dedi.
“Bu yolu ayakta hiç kimse gidemez”
Bir diğer Termeli CHP’li Belediye Meclis Üyesi Mehmet Kurt, “Terme’den Samsun’a kadar yaklaşık 1 ile 1,5 saat arasında bir yol var. Bu yol oldukça tehlikelidir ve devlet karayoludur. Dolayısıyla bu yol, İlkadım’dan Atakum’a gitmeye benzemez. Çok tehlikeli bir yol, ayakta hiç kimse gidemez.” dedi.
“Belediyeyi de sıkıntıya sokabilir”
Ayakta yolcu taşınmasına itiraz eden Terme Belediye Başkanı Şenol Kul, “Öncelikle Çarşamba ve Terme açısından güzel bir uygulama. Büyükşehir’i bu konuda tebrik ediyorum. Ama benim de bir çekincem var; ayakta yolcu olayı. Çünkü şu anda bize gelen şikayetlerin çoğu mevcut durumda ayakta yolcu alınmasıyla ilgili. Bunun önlenebilmesi için bir düzenleme gerek. Otobüslerin kalkış saatleri sık olursa, yani 10-15 dakikada bir olursa, o zaman ayakta yolcu alınmasına gerek kalmayabilir. Aksi takdirde bunu şehir içi gibi algılarsak bu sefer Hasan Bey’in söylediği gibi, kaza olursa belediyemiz de sıkıntıya düşebilir. Zaten ayakta yolcu taşıma olayı da yasal değil.” ifadelerini kullandı.
“Şoför esnafımız mağdur edilmemeli”
Şoför esnafının zor durumda bırakılmaması gerektiğini belirten Çarşamba Belediye Başkanı Hüseyin Dündar, “Bu raporun ve bundan sonraki raporların, Terme Belediye Başkanımızın da bahsettiği gibi aksayan yönleriyle ilgili meselelerin iyi çözülebilmesi ve raporda ifade edildiği gibi optimum şekilde sonuçlanabilmesi için bazı eksik hususlar var. Bir de Samsun’dan Çarşamba’ya veya Çarşamba’dan Samsun’a olan seyahat süresi nasıl kısaltılabilir, bununla ilgili bir çalışma yapılabilir. Diğer husus ise otobüsçü esnafımızın karşılaşacağı borç yükü nasıl karşılanacak? Bu konudaki iyileştirme, yine Büyükşehir Belediyesi’nin katkıları ve destekleriyle çözülebilecek bir konudur.” dedi.
“Yükü biz kendimiz alıyoruz”
Söz konusu eleştirilere yanıt veren Samsun Büyükşehir Belediyesi Ulaştırma Daire Başkanı Mustafa Mermutlu, “Sefer sıklıkları ile bu işin çözülebilmesi konusuna ilişkin olarak sözleşmede yer alan husus şudur: Her bir araç kendi kesesinden sorumlu olduğu zaman, ayakta 1 yolcu alan işletmeci kar etmiş, 1 koltuğu boş kalan işletmeci ise kendisini mağdur hissetmektedir. Bizim sistemde ise herkes saatine uymakla yükümlü olacak, toplam hasılat o gün içerisinde aktif çalışan hatlar arasında eşit paylaştırılacak. Böylece hem sefer sıklıkları daha düzenli olacak, sefer sürelerimiz kısalacak, herkes kalkış ve varış saatini bilecek, yolcumuz da otobüsün ne zaman geleceğini görecek. Yükü biz kendi üzerimize alıyoruz; esnafın yüküne destek olacak ilave destekler de yer alıyor.” ifadelerini kullandı.
“Kaza olmamasını temenni ediyoruz”
Olayı toparlamak adına söz alan Samsun Büyükşehir Belediyesi Başkanvekili Nihat Soğuk, “Sadece toplu taşıma araçları için değil, bindiğimiz her araçta kaza olabiliyor. Temennimiz, kaza olmamasıdır. Özellikle vatandaşlarımızı taşıyan özel halk otobüslerinde kaza olmamasını diliyoruz. Trafik kurallarına uyulması halinde bu kaza riski biraz daha azalacaktır. Bir taraftan vatandaşlarımız işine, okuluna gidecek; diğer taraftan esnafımız para kazanıp evine, çoluğuna çocuğuna ekmek götürecek. Dolayısıyla bunu herkesin istediği gibi yapmak istesek de şartların buna fazla müsaade etmediğini hepimiz görüyoruz.” diye konuştu.
Bu tartışmaların ardından gündem maddeleri arasında yer alan 6. Ve 7. Maddeler CHP grubunun çekimser kalması ile birlikte oy çokluğu ile meclisten geçti.
Bakmadan Geçme



