Acil durumda tek ses: 112 Acil Çağrı Merkezi ne anlama geliyor?
Türkiye genelinde acil yardım hizmetlerinde devrim yaratan 112 Acil Çağrı Merkezi, vatandaşların acil durumlarda aklına gelen tek numara olma misyonunu başarıyla tamamladı. Peki, yıllardır ambulans hizmetiyle özdeşleşen 112 ne demek? Neden tüm acil durum numaraları tek bir çatı altında toplandı? İşte acil durumların hayat kurtaran numarası 112 hakkında bilmeniz gereken her şey.
Türkiye genelinde acil yardım hizmetlerinde devrim yaratan 112 Acil Çağrı Merkezi, vatandaşların acil durumlarda aklına gelen tek numara olma misyonunu başarıyla tamamladı. Peki, yıllardır ambulans hizmetiyle özdeşleşen 112 ne demek? Neden tüm acil durum numaraları tek bir çatı altında toplandı? İşte acil durumların hayat kurtaran numarası 112 hakkında bilmeniz gereken her şey.
112’nin anlamı: "Tek numara, hızlı koordinasyon"
112, Avrupa Birliği (AB) üye ve aday ülkeleri başta olmak üzere, birçok ülkede kullanılan ücretsiz evrensel acil telefon numarasıdır. Türkiye'de de İçişleri Bakanlığı koordinasyonunda yürütülen proje ile 10 Temmuz 2021 tarihi itibarıyla 81 ilin tamamında faaliyete geçmiştir.
112 Acil Çağrı Merkezi sisteminin temel amaçları
Vatandaşların acil durumlarda birden fazla numarayı (eski acil durum numaraları 155, 156, 110 vb.) aramak yerine, yalnızca tek numara 112'yi bilmesi ve kullanması.
Acil çağrı alındıktan sonra, olayın türüne göre (sağlık, güvenlik, yangın vb.) ihtiyaç duyulacak tüm ekiplerin (Ambulans, Polis, Jandarma, İtfaiye, AFAD, Orman) aynı anda ve en kısa sürede olay yerine sevk edilmesini sağlamak.
Asılsız çağrıların elenmesi ve doğru kurumların gereksiz iş yükünün azaltılması, böylece gerçek acil durumlara daha hızlı ve etkin müdahale imkânı sunulması.
Hangi kurumlar 112 çatısı altında birleşti?
Tek numara 112 uygulamasının en büyük kazanımı, acil hizmet veren kurumlar arasındaki koordinasyonun tek merkezden sağlanmasıdır. Artık bir trafik kazası gördüğünüzde;
112 (Eski Ambulans)
155 (Eski Polis İmdat)
156 (Eski Jandarma İmdat)
110 (Eski İtfaiye)
177 (Eski Orman Yangını)
AFAD
Sahil Güvenlik (ilgili illerde) gibi numaraları ayrı ayrı aramanıza gerek kalmadı. Tüm bu hizmetler, 112 Acil Çağrı Merkezi tarafından tek bir çağrı ile yönetiliyor ve yönlendiriliyor.
Hayat kurtaran teknoloji: Konum ve yabancı dil desteği
112 sistemi, sadece numaraları birleştirmekle kalmadı, teknolojik altyapıyı da güçlendirdi:
Çağrı yapılan sabit hat veya cep telefonunun konumu, vakaya yönlendiriciye otomatik olarak düşmekte ve ekiplerin olay yerine en kısa sürede ulaşması sağlanmaktadır.
Türkçe bilmeyen yerleşik yabancılar ve turistler için merkezin bünyesinde yabancı dil bilen personel istihdam edilmektedir.
İşitme ve konuşma engelli vatandaşlar için işaret dili ve yazılı iletişim imkânları sunulmaktadır.