Fiyat Rekabeti Trafik Sigortasına Uğramadı

Fiyat Rekabeti Trafik Sigortasına Uğramadı
Yerli ve yabancı 64 şirketin faaliyet gösterdiği sigorta sektöründe 1991’den itibaren kaskoda uygulanan serbest fiyat mekanizması tüketicinin lehine sonuçlar veriyor.

 

2008’den itibaren zorunlu trafik sigortasında da uygulanmaya başlanan serbest fiyat uygulamasının fiyatlarda bir düşüşe yol açmadığı belirtiliyor. Fiyat karşılaştırma sitesi Enuygun.com’un analisti Tuğba Hacıbayramoğlu, araç sahiplerinin karşılaştırma yapmalarını tavsiye ediyor.

Zorunlu Trafik Sigortası’nda 2008’den beri serbest tarife uygulanıyor. Buna göre araç sahibi trafik sigortasını istediği firmadan yaptırabiliyor. Şirketten şirkete de fiyat değişikliği olabiliyor. Fiyatlar arasındaki fark 2011’den beri daha da genişletilmişti. Kamuoyunda Hazine Müsteşarlığı’nın 1 Nisan’dan itibaren yürürlüğe girecek olan düzenlemesi ile fiyatların daha da yükseleceği iddia edildi. Kaskoda 1991’den beri uygulanan serbest fiyat uygulamasının tüketicinin lehine sonuçlandığı kanaati var. Konuyla ilgili çalışma yapan fiyat karşılaştırma sitesi Enuygun.com’un analisti Tuğba Hacıbayramoğlu, aynı durumun zorunlu trafik sigortasında oluşmadığına dikkat çekiyor. Araç sahiplerini fiyatların şirketten şirkete 2 kattan fazla değiştiği, bu sebeple karşılaştırma yapmadan tercih yapmaması konusunda uyaran Hacıbayramoğlu, “Bundan 7-8 yıl önce Zorunlu Trafik Sigortası kasko bedelinin yüzde 25’inden bile azdı. Kasko 600-700 lira iken trafik sigortası 150 liraydı. Şimdi kasko 800’lere çıktı buna karşılık trafik sigortası bunun yarısına ulaştı.” dedi. Serbest fiyat uygulamasının kaskoda avantaj olmasına rağmen zorunlu trafik sigortasında bunun görülmediğine dikkat çeken analist, düzenleyici kurumların buna müdahale etmesi gerektiğinin altını çizerek, “Belki fiyat artışının yüzde yüzü geçmemesi gibi kısıtlamalar getirmesi gerekiyor.” diye konuştu. Ancak Sigortacılık Genel Müdürlüğü kaynakları ise fiyatların birbirine yaklaşmasını şu şekilde değerlendiriyor: “Trafik sigortası primlerinin kasko primlerine oranının zaman içerisinde artmış olması kasko primlerindeki reel düşüşten ve trafik sigortası primlerindeki nispi reel artıştan kaynaklanıyor.” Buna göre, trafik sigortasında hem maddi hem de bedeni tazminat limitleri aşamalı olarak her yıl artarken, kaskoda yaşanan yoğun rekabetin fiyatların yükselmesini engellemesi aradaki fiyat farkını azaltıyor.

 

Geçen yıl 2011’e göre Zorunlu Trafik Sigortası rehber tarifesinde yüzde 5 civarı artış gerçekleşti. Ancak bu yıl rakamlarda ciddi artış olduğu göze çarpıyor. 2012 Haziran’ında örnek bir sigorta şirketinden 305 liraya trafik sigortasını yaptıran İstanbul’a kayıtlı bir otomobilin bugün ödeyeceği sigorta primi 472 liraya çıkıyor. Fiyatı etkileyen en önemli faktörün aracın hangi ile kayıtlı olduğu öne çıksa da aracın türü, yaşı, hasar durumu ve yeniletme gibi faktörlere bakılarak artışın ortalamada yüzde 50’lere ulaştığı görülüyor. Diğer taraftan tüm faktörlerin aynı kalması durumunda İstanbullu bir araç sahibi Adanalı bir araç sahibinden yüzde 45 daha fazla prim ödüyor. İstanbul’dan sonra en yüksek fiyat Ankara’ya uygulanıyor. Sektördeki sigorta şirketlerinin fiyat artışlarında teminatların ve kaza oranlarının artmasının etkili olduğunu belirttiklerini anlatan Tuğba Hacıbayramoğlu, “Şirketler yine 10 yıldır kaza yapmamış bir aracın fiyatını bu denli artırmamalı. Başkasının yaptığı kazaların faturasını dikkatli sürücüye ödetmemeli.” şeklinde konuştu.

Sıfır kilometre araçlar fiyatları yükseltti

Başta İstanbul olmak üzere özellikle büyük şehirlerde yeni araç kullanımı arttı. Bununla doğru orantılı olarak araç fiyatları 30 bin liranın üzerine çıktı. Dolayısıyla pahalı araçların sigorta fiyatı da yükseldi. Hacıbayramoğlu, sektörden aldıkları bilgilere göre artışlarda bunun da etkisinin büyük olduğunu dile getirdi. Hazine Müsteşarlığı, 14 Temmuz 2007 tarihli kararla Zorunlu Trafik Sigortalarında uygulamaya başladığı serbest tarife sistemine göre, sigorta şirketleri müsteşarlıkça onaylanan rehber tarifenin en fazla yüzde 10 altında veya yüzde 20 üstünde fiyat verebiliyordu. Ancak 24 Kasım 2010 tarihli genelge ile 2011’in başından itibaren üst sınırı yüzde 500’e çıkardı. Bununla birlikte rekabetçi olmak isteyen şirketler alt sınırda tutarken diğerleri fiyatı daha yukarı taşıyabiliyor. Böylece fiyatlar arasındaki uçurum daha da büyüyor.

Hazine, şirketlerden internetten sorgulama ekranı istiyor

Fiyatların yükseleceğine dair söylentiler üzerine Hazine Müsteşarlığı’nın yaptığı yazılı açıklamada, 1 Nisan’da yürürlüğe girecek düzenlemenin fiyatlara bir ayarlama içermediğini, düzenlemenin sadece uygulamadaki belirsizlikleri ortadan kaldırması amacıyla yapıldığını belirtti. Amacın pert durumunda aracın rayiç değerinin ne olduğu, aracın nerede tamir edileceği gibi tartışmalı konuların açıklığa kavuşturulması olduğu ifade edildi. Zorunlu Trafik Sigortası’nda serbest tarife uygulamasının 2008’den bu yana devam ettiğine işaret eden Hazine, primlerin daha kolay araştırılmaları için sigorta şirketlerinin internet sayfalarına prim sorgulama ekranı koymalarına ilişkin çalışmaların birkaç ay içinde tamamlanacağını vurguladı.

 

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Önceki ve Sonraki Haberler
Bunlar da İlginizi Çekebilir
Güncel